سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راسخان در دانش کسانی اند که دست نیکی و زبان راست و دل صاف وعفّت شکم و فرج دارند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

حقوق

 
 
احکام و مسائل ازدواج موقت(چهارشنبه 86 اردیبهشت 5 ساعت 10:7 عصر )

مسأله 2430 - صیغه کردن زن اگر چه براى لذت بردن هم نباشد صحیح است .

مسأله 2431- احتیاط واجب آن است که شوهر بیش از چهار ماه با متعه خود نزدیکى را ترک نکند.

مسأله 2432- زنى که صیغه مى شود , اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکى نکند , عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط مى تواند لذتهاى دیگر از او ببرد , ولى اگر بعدا به نزدیکى راضى شود , شوهر مى تواند با او نزدیکى نماید , و هم چنین است حکم در عقد دایم .

مسأله 2433 - زنى که صیغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجى ندارد.

مسأله 2434- زنـى که صیغه شده حق همخوابى ندارد , و از شوهر ارث نمى برد و شوهر هم از او ارث نمى برد , و چنانچه ارث بردن را - از یک طرف یا از هر دو طرف - شرط کرده باشند صحت این شرط محل اشکال است ولى مراعات احتیاط ترک نشود.

مسأله 2435- زنى که صیغه شده اگر چه نداند که حق خرجى و همخوابى ندارد عقد او صحیح است , و براى آن که نمى دانسته , حقى به شوهر پیدا نمى کند.

مسأله 2436- زنـى کـه صیغه شده چنانچه بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود , و به واسطه بیرون رفتن , حق شـوهـر از بین میرود , بیرون رفتن او حرام است , و بنابر احتیاط مستحب در صورتى که حق شوهر از بین نرود , بدون اجازه او از خانه بیرون نرود.

مسأله 2437- اگر زنى مردى را وکیل کند که به مدت و مبلغ معین او را براى خود صیغه نماید , چنانچه مرد او را به عقد دایم خود درآورد , یا به غیر از مدت یا مبلغى که معین شده او را صیغه کند , وقتى آن زن فهمید , اگر اجازه نماید آن عقد صحیح وگرنه باطل است .

مسأله 2438- اگـر براى محرم شدن - مثلا - پدر یا جد پدر دختر یا پسر نابالغ خود را براى مدت کوتاهى به عقد کسى درآورد , در صورتى که بر آن مفسده اى بار نشود عقد صحیح است , ولى اگر در مدت ازدواج پسر به طور کلى قابلیت تلذذ نداشته باشد یا دختر به طور کلى قابل تلذذ از او نباشد صحت عقد محل اشکال است .

مسأله 2439- اگـر پدر یا جد پدرى , طفل خود را که در محل دیگرى است و نمى داند زنده است یا مرده , براى مـحـرم شـدن به عقد کسى در آورد در صورتى که مدت زوجیت قابل باشد که به معقوده استمتاع شود بر حـسب ظاهر محرم بودن حاصل مى شود و چنانچه بعدا معلوم شود که در موقع عقد , آن دختر زنده نبوده عقد باطل است و کسانى که به واسطه عقد ظاهرا محرم شده بودند نامحرمند.

مسأله 2440- اگر مرد مدت صیغه زن را ببخشد , چنانچه با او نزدیکى کرده باید تمام چیزى را که قرار گذاشته به او بدهد , و اگر نزدیکى نکرده واجب است نصف مهر را بدهد و احتیاط مستحب آن است که تمام مهر را بدهد.

  مساله 2023- ازدواج از مستحبات است و اگر کسی بترسد که با ترک ازدواج در حرام بیفتد ازدواج بر او واجب است.

مساله 2024 – به واسطه عقد ازدواج زن و مرد به هم حلال می شوند و آن بر دو قسم است : ازدواج دائم که همیشگی است و زنی را که به این عقد در می آید «دائمه» گویند و ازدواج موقت که برای مدت معینی عقد زناشوئی می بندند، خواه این مدت کوتاه باشد یا طولانی و ان را « متعه» و «صیغه» نیز می نامند.

مساله 2025 – در عقد ازدواج خواه دائم باشد یا موقت، خواندن صیغه لازم است و رضایت طرفین به تنهایی کافی نیست و صیغه عقد را طرفین یا وکیل آنها می توانند بخوانند.

مساله 2026- وکالت مرد از طرف زن، یا زن از طرف مرد، برای خواندن صیغه مانعی ندارد.

مساله 2027- هر گاه زن و مردمی به کسی وکالت داده اند صیغه عقد آنها را بخواند تا یقین نکنند که وکیل صیغه را خوانده بر یکدیگر حلال نمی شوند، ولی اگر وکیل مورد اعتماد باشد و بگوید خوانده ام کافی است.

مساله 2028- هرگاه زن، کسی را وکیل کند که او را مثلا برای ده روز یا دو ماه به عقد مردمی درآورد و ابتدای آن را معین نکند باید آغاز آن را از روز و ساعتی که عقد می کند قرار دهد.

مساله 2029- احتیاط مستحب آن است که یک نفر از سوی دو همسر صیغه عقد نخواند، یعنی دو طرف عقد دو نفر باشند و نیز احتیاط مستحب این است که انسان نمی تواند از طرف زن وکیل شود تا ا را برای خود بطور دائم و یا موقت عقد کند

 







بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:3  بازدید

مجموع بازدیدها: 156793  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «